Laboratorium Materiałów i Nawierzchni Drogowych specjalizuje się w wykonywaniu badań materiałów i konstrukcji związanych z budownictwem drogowym. W badaniach wykorzystywana jest nowoczesna aparatura badawcza, procedury badań realizowane są wg norm zharmonizowanych PN-EN. Bazując na uzyskanych wynikach mogą być opracowywane są ekspertyzy oraz opinie mówiące o przydatności wybranych materiałów i technologii do budowy dróg, przyczynach awarii konstrukcji drogowych. Oferta Laboratorium skierowana jest do inwestorów indywidualnych, przedsiębiorstw, sądów, jednostek administracji państwowej, zarządów dróg.
Szczegółowe obszary badawcze
1. Badania cech mechanicznych materiałów drogowych
Badania szerokiej gamy materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym takich jak np.: kruszywa, grunty, betony cementowe, mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjne, mieszanki mineralno-asfaltowe, geosyntetyki przeprowadzane są z wykorzystaniem najnowocześniejszej aparatury badawczej. Badania realizowane są zarówno w warunkach obciążeń statycznych jak i cyklicznych, z możliwością prowadzenia w szerokim zakresie temperatur. W badaniach oznaczane są takie parametry jak np.: wytrzymałość na ściskanie, wytrzymałość na rozciąganie w próbie rozciągania pośredniego i bezpośredniego pośrednie, moduły sztywności, trwałość zmęczeniowa. W procesie badawczym wykorzystywane są stanowiska bazujące na takiej aparaturze jak:
2. Badania mieszanek mineralno-afaltowych
Badania mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) w tym badania typu. Procedury badawcze realizowane są zgodnie z normami zharmonizowanymi PN-EN zarówno na mieszankach dowiezionych jak i przygotowanych w laboratorium. W badaniach oznaczane są takie parametry jak np.: cechy fizyczne, odporność na deformacje trwałe, odporność na działanie wody i mrozu, trwałość zmęczeniowa. W procesie badawczym wykorzystywane są stanowiska bazujące na takiej aparaturze jak:
3. Badania gruntów i kruszyw
Badania różnych rodzajów gruntów oraz kruszyw, również gruntów stabilizowanych spoiwami. W badaniach oznaczane są takie parametry jak np.: wilgotność optymalna, wskaźnik nośności CBR, mrozoodporność kruszywa oraz jego odporność na rozdrabnianie. W procesie badawczym wykorzystywane są stanowiska bazujące na takiej aparaturze jak:
4. Badania próbek MMA pobranych z nawierzchni drogowych
Na próbkach pobranych z nawierzchni oznaczana jest wytrzymałość połączeń międzywarstwowych jak również moduły sztywności i koleinowanie poszczególnych warstw. Prowadzone są również badania składu MMA, w których oznaczane są takie parametry jak np.: zawartość asfaltu czy uziarnienie kruszywa. W procesie badawczym wykorzystywane są stanowiska bazujące na takiej aparaturze jak:
5. Badania warstw podłoża i nawierzchni drogowych
Badania stanu podłoża gruntowego oraz wybranych cech nawierzchni drogowych. W badaniach oznaczane są takie parametry jak np.: nośność i zagęszczenie podłoża gruntowego, wskaźnik szorstkości elementów nawierzchniowych i ugięcia konstrukcji nawierzchni drogowej. W procesie badawczym wykorzystywane są stanowiska bazujące na takiej aparaturze jak: