Narzędzia wspomagające decyzje przy projektowaniu obwodnic i przebudowie przejść drogowych przez miejscowości
projekt rozwojowy N R10-0067-10/2010
Syntetyczny opis uzyskanych wyników
Celem projektu było wypracowanie narzędzi dla racjonalnej polityki przekształceń infrastruktury drogowej w obrębie przejść przez miasta i miejscowości oraz budowy obwodnic. Budowa obwodnic drogowych pociąga za sobą duże koszty zarówno wymierne jak i niewymierne np. koszty społeczne (zdarzenia drogowe, rozwój gospodarczy, spadek lub wzrost wartości gruntów) oraz koszty środowiskowe (emisje spalin, hałas).
W ramach prac badawczych:
Efektem końcowym realizacji projektu są zalecenia oraz narzędzia wspomagające proces decyzyjny dotyczący budowy oraz projektowania obwodnic i przekształceń istniejących odcinków dróg na przejściach przez małe i średnie miasta, a także mniejsze miejscowości.
W efekcie realizacji projektu opracowano uzupełnienia do wielokryterialnej metody analiz i ocen elementów sieci drogowej, uwzględniające specyfikę obwodnic drogowych i przejść przez miejscowości, obejmujące oceny, a także prognozowanie ich wpływu na otoczenie. Rozwinięto metody i modele niezbędne w wielokryterialnej ocenie obejmujące skutki:
Wypracowano wskazania planistyczne, zasady projektowania i eksploatacji obwodnic oraz przekształceń lokalnych układów drogowych uwzględniające kryteria środowiskowe, bezpieczeństwa ruchu i skutki społecznoekonomiczne, pozwalające na racjonalne ich projektowanie w celu minimalizacji niekorzystnych wpływów realizowanych inwestycji. Wyniki mogą posłużyć także do weryfikacji sieci drogowej oraz do wyboru wariantów przebudowy poszczególnych odcinków dróg.
Stworzono narzędzia przydatne dla planistów oraz projektantów, które mogą być wykorzystane przez administrację drogową jako zalecenia w praktyce planistycznej oraz projektowej. Mogą być one również wykorzystywane jako wspierające decyzje dla przedstawicieli administracji samorządowej. Efektem są rekomendacje do sformułowania polityki projektowania i budowy obwodnic oraz zagospodarowania otoczenia dróg, w tym promujące dobrą praktykę, Rezultaty badań zostały również ujęte w publikacjach przedstawiających wyniki poszczególnych zadań. Opracowane zalecenia mogą służyć jako materiały szkoleniowe dla kształcenia kadry inżynierskiej i przedstawicieli samorządu terytorialnego.